Przedsiębiorco! Do końca roku 2019 należy zarejestrować się do BDO!

Czym jest BDO?

BDO to nowy system informatyczny – baza danych o produktach i opakowaniach, utworzona przez Ministerstwo Środowiska w celu gromadzenia i zarządzania informacjami dotyczącymi gospodarki odpadami.

Od 1 stycznia 2020 r. rejestr zostanie rozbudowany o nowy moduł – tj. moduł ewidencji i moduł sprawozdawczości, co oznacza dla przedsiębiorców nowy obowiązek.

Jeżeli podmiot wytworzy odpady i nie będzie zarejestrowany, nie będzie mógł przekazać tych odpadów np. odbierającemu. Ponieważ nie będzie miał możliwości wystawienia karty przekazania odpadów w BDO, jak również odbierający nie będzie mógł ich bez wystawionej karty odebrać.

Rejestr podmiotów w BDO jest ogólnie dostępny. Przedsiębiorcy otrzymują numer rejestrowy, dzięki któremu każdy może sprawdzić, w jakim zakresie dany podmiot prowadzi działalność dotyczącą gospodarki odpadami oraz jakie posiada decyzje związane z gospodarką odpadami.

Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami uruchomiony został 24 stycznia 2018 r.

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) prowadzona jest przez marszałków województw.

Obowiązek wpisu do BDO

Obowiązkiem wpisu do Rejestru-BDO objęte są nie tylko podmioty, które wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów, ale również wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny, producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.

W niektórych przypadkach może to dotyczyć nawet jednoosobowych działalności gospodarczych.

Do uzyskania wpisu do Rejestru-BDO zobowiązane są na przykład:

  • sklepy spożywcze,
  • sklepy wielkopowierzchniowe,
  • firmy budowlane, remontowe,
  • gabinety lekarskie,
  • gabinety stomatologiczne,
  • gabinety kosmetyczne,
  • zakłady fryzjerskie,
  • producenci baterii i akumulatorów,
  • producenci pojazdów,
  • producenci opakowań,
  • producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  • importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach,
  • rolnicy powyżej 75 ha ziemi,
  • warsztaty samochodowe,
  • warsztaty rzemieślnicze,
  • zakłady produkcyjne,
  • prowadzący profesjonalną działalność w zakresie transportu odpadów.

Sprawdź czy jesteś zobowiązany do uzyskania wpisu do Rejestru-BDO wypełniając ankietę.

UWAGA! Jeżeli dopiero planujesz rozpocząć działalność jesteś zobowiązany do złożenia wniosku o wpis przed rozpoczęciem działalności.

Art. 25 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Przedsiębiorcy prowadzący w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa w art. 40a ustawy zmienianej w art. 7, są obowiązani do złożenia wniosku o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 6 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. i mogą prowadzić działalność bez posiadania takiego wpisu do dnia jego uzyskania.

Jakie sankcje karne grożą za niedokonanie wpisu do Rejestry BDO?

  • za gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru – kara aresztu albo grzywny
  • za brak wniosku o wpis do rejestru, zmianę wpisu do rejestru, wykreślenie z rejestru lub złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym – kara aresztu albo grzywny
  • za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł
  • za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością objętą wpisem do Rejestru BDO – administracyjna kara pieniężna 5 000 zł – 1 000 000 zł
  • za transport odpadów bez wpisu do Rejestru BDO – administracyjna kara pieniężna od 2 000 do 10 000 zł

Opłata rejestrowa i roczna

Opłacie rejestrowej i rocznej podlegają wyłącznie przedsiębiorcy:

  • wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny i autoryzowani przedstawiciele
  • wprowadzający baterie lub akumulatory
  • wprowadzający pojazdy
  • producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań
  • wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach
  • wprowadzający na terytorium kraju opony
  • wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe

Opłaty rejestrowej nie uiszcza przedsiębiorca wpisany do krajowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS).

Ile wynosi opłata rejestrowa/roczna?

  • 100 zł – mikroprzedsiębiorcy
  • 300 zł – pozostali przedsiębiorcy

Kiedy należy uiścić opłatę roczną?

  • opłatę roczną należy uiścić do końca lutego za dany rok
  • opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa

Gdzie należy uiścić opłatę rejestrową/roczną?

Opłatę rejestrową/roczną należy uiścić na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszania. Numery kont znajdują się na stronach internetowych właściwych urzędów.

Gdzie należy umieścić numer rejestrowy?

Numer rejestrowy należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów i odpadów, na przykład:

  • faktury VAT
  • paragony fiskalne
  • umowy kupna-sprzedaży
  • sprawozdania
  • karty przekazania odpadów
  • karty ewidencji odpadów

Na których dokumentach nie trzeba umieszczać numeru rejestrowego?

  • kadrowych i związanych z bieżącą obsługą administracyjną i funkcjonowaniem biura firmy
  • przekazywanych do urzędu skarbowego
  • pozostałych dokumentach nie związanych bezpośrednio z działalnością objętą wpisem do Rejestru BDO